Sarja 2 voittajat: 3.-6. luokat
Tällä sivulla esitellään 3.–6. -luokkalaisten sarjan voittajatyöt. Näet alla työn esittelyn lisäksi tuomariston kommentin sekä kuvia projekteista, jos niitä on ollut saatavilla. Tänä vuonna esiraati ja kilpailulautakunta päätti palkita yhteensä kuusi kilpailuun osallistunutta työtä tästä sarjasta. Palkituissa töissä korostui erityisesti kekseliäisyys, innostuneisuus ja kyky tuottaa työ huolella alusta loppuun.
Kilpailutyön nimi: Lissää tillaa reppuun!! Palkintosumma: 100 €
Tekijät: 3. luokkalainen Benjamin Aavaluoto
Osallistujien määrä: 1
Kilpailutyössään Benjamin suunnitteli yrityksen nimeltä Fiksua repun tilankäyttöä Oy, jonka ensimmäinen tuote on lisäosa, joka auttaa pitämään repun järjestyksessä. Hän ideoi, piirsi ja valitsi parhaat lisäosakonseptit, ja ompeli kierrätysmateriaaleista prototyypin tuotteestaan. Tuote sisältää muun muassa kynätelineen ja vaateburritotelineen, jotka lisäävät säilytystilaa ja järjestystä reppuun. Tuotetta on testattu koulussa ja lomalla. Benjamin suunnitteli myös yritykselle logon. Projektissa yhdistyvät käytännöllinen ongelmanratkaisukyky ja osaaminen luovaan suunnitteluun.
”Oikeaa yrittämisen tuntua! Aihetta on pohdittu tarpeista lähtien monipuolisesti!”
Kilpailutyön nimi: Yksinäisyysbotti
Palkintosumma: 100 €
Tekijät: 5. luokkalainen Tehilla Pöntinen
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Wivi Lönn, Aleksanterin koulutalo, Tampere
Kirjoitelmassaan voittaja suunnitteli Yksinäisyysbotin, eli 156 senttisen robottityökaverin kouluun, jonka tavoitteena on auttaa yksinäisiä lapsia saamaan uusia kavereita. Robotti tunnistaa sensorien avulla yksinäiset oppilaat, kävelee heidän luokseen ja aloittaa keskustelun, tarjoten tukea ja neuvoja sosiaalisten tilanteiden helpottamiseen. Robotti on ulkoisesti ihmismäinen ja toimii osittain aurinkoenergialla. Kun se ei ole vuorovaikutuksessa, se kerää roskia koulun pihalta. Robotti valmistetaan kierrätysmateriaaleista ja sen kehittämisessä hyödynnetään oppilaiden, muotoilijoiden ja insinöörien yhteistyötä. Tehilla esitti myös konkreettisen toimeenpanosuunnitelman ja rahoitusmallin. Työ osoittaa vahvaa yhteiskunnallista ajattelua, luovuutta ja teknologista visiointia.
” Inhimillisyys yhdistyi bisnesideaan mitä mainiolla tavalla. Hienoa työtä!”
Kilpailutyön nimi: Metsä-maa
Palkintosumma: 400 €
Tekijät: 5. Luokkalaiset: Matilda Alaspää, Eliida Timonen, Helmi Timonen, Saima Lyytikäinen
Osallistujien määrä: 4
Koulu: Kaustisen keskuskoulu luokat 1–6, Kaustinen
Unelmien paikka kilpailutehtävän pohjilta ryhmä suunnitteli ja rakensi ekologisen huvipuiston nimeltä Metsä-maa. Projekti toteutettiin sekä suunnitelmana että pienoismallina, ja puiston laitteet, kuten vuoristorata Metsä special, keinukaruselli ja maailmanpyörä, toimivat roskien, ilmansaasteiden tai aurinkoenergian avulla. Laitteet puhdistavat ilmaa ja vierailijoiden roskat tuovat laitteille virtaa.
Puistossa on lukuisia itse tehtyjä laitteita ja yksityiskohtia kuten trampoliini, lautat ja kuvienottopaikka. Teemana on metsä, joka näkyy visuaalisessa ilmeessä ja tarjottavassa ruoassa. Menuun kuuluu mustikkapiirakka ja kuusenkerkkäkeitto. Ryhmä laati myös huvipuiston hinnaston ja rahoitusmallin, jossa yhdistyvät lipputulot ja talkootyö.
”Innovatiivinen ja luova työ ekologisesta huvipuistosta. Unelmoiminen auttaa kuvittelemaan toivottuja tulevaisuuksia.”
Kilpailutyön nimi: Rahaa hyväntekeväisyyteen
Palkintosumma: 300 €
Tekijät: 4. Luokkalaiset Milla Järvelä, Vilma Känsäkangas, Lyydia Timonen
Osallistujien määrä: 3
Koulu: Kaustisen keskuskoulu luokat 1–6, Kaustinen
Työn tekijät päättivät kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen Kääritään hihat! kilpailutehtävän parissa. He osallistuivat koulun joulumyyjäisiin myymällä leivoksia ja järjestämällä arpajaiset. Ryhmä hankki myös sponsoreita, joiden tuella saatiin tarvittavat tarvikkeet ja palkinnot. Sponsorien hankintaa varten he käyttivät ohjaajan avulla laadittua kirjettä, jota esitettiin paikallisille yrittäjille.
Tekijät lahjoittivat 202 euron tuottonsa Pelastakaa Lapset ry:lle ja projekti huipentui vanhainkotivierailuun, jossa tytöt toivat sinne itse tekemiään kortteja. Työ osoitti hienoa oma-aloitteisuutta ja vastuullisuutta. Se opetti myös, että aktiivisuus on kivaa ja pienellä vaivalla voi kerätä paljonkin rahaa.
” Tämä on yrittäjyyttä sen todellisessa muodossa. Ensin on idea, sitten tehdään töitä ja lopuksi korjataan palkinto. Miten hienosti toteutettu kokonaisuus!”
Kilpailutyön nimi: Työhaastattelu
Palkintosumma: 300 €
Tekijät: 6. Luokkalaiset Elsa Paavola, Nelli Kuorikoski, Iida Nevala
Osallistujien määrä: 3
Koulu: Kaustisen keskuskoulu luokat 1–6, Kaustinen
Onnea, sinut on valittu! kilpatehtävä innoitti kuudesluokkalaiset pohtimaan onnistuneen ja epäonnistuneen työhaastattelun eroa humoristisen videon muodossa. Nuoret olivat inspiroituneet kilpailutehtävästä, sekä ensimmäisestä työhaastattelustaan Yrityskylässä. Työssä on pohdittu näyteltynä hyvin millaista kommunikointia ja käytöstä toivotaan työhaastattelutilanteessa. Käsikirjoitus, kuvaus ja editointi tukevat hyvin kilpailutehtävää.
”Taitavasti toteutettu kokonaisuus käsikirjoitusta ja videon editointia myöten. Hyvää pohdintaa siitä, miten työhaastattelussa kannattaa tai ei kannata käyttäytyä.”
Kilpailutyön nimi: Yhteistyöllä hyväntekeväisyyttä – kiitos itsenäisestä Suomesta!
Palkintosumma: 600 €
Tekijät: 5A-luokka Osallistujien määrä: 25
Koulu: Noormarkun yhtenäiskoulu, Pori
Koko 5A-luokka kääri hihat Noormarkun yhtenäiskoulussa ja toteutti laajan sekä lämminhenkisen projektin, jossa yhdistyivät hyväntekeväisyys ja ympäristöteot. Oppilaat valmistivat 67 itsenäisyyspäivän korttia sotaveteraaneille, lotille ja muille sotien naisille osana valtakunnallista Kiitos-kampanjaa. Kortteihin liitettiin myös yhteystiedot videoon, jossa luokka esitti Veteraanin iltahuudon.
Korttien postittamiseen tarvittavat varat kerättiin pullonkeräystempauksella, joka laajeni pian laajemmaksi lähiympäristön siivoukseksi ja kierrätysnäyttelyn rakentamiseksi koululle. Näyttely tavoitti satoja koululaisia ja herätti ajatuksia roskien vaikutuksesta luontoon.
Projektissa harjoiteltiin yhteistekemistä, vastuunottoa ja työvaiheiden jakamista. Luokka oppi paitsi kierrätyksestä ja itsenäisyyden historiasta, myös miten pienillä teoilla voi tehdä suurta hyvää. Erityisen ikimuistoista tekijöille oli saada kiitoskortteja takaisin lotilta, se kosketti koko luokkaa. Työskentely toteutettiin koko ryhmän voimin, ja se vahvisti yhteishenkeä sekä uusien että vanhojen oppilaiden kesken. Projektin vahvuuksia olivat konkreettinen toiminta ja empaattinen lähestymistapa tärkeään teemaan.
”Ihastuttava työ, josta välittyy halu tehdä hyvää. Työssä kuuluu oppilaiden oma ääni. Valloittava, käytännönläheinen ja arkinenkin idea, joka on varmasti tuonut hyvää mieltä usealle ihmiselle.”