Sarja 3 voittajat: yläkoulu
Tällä sivulla esitellään Yläluokkalaisten sarjan voittajatyöt. Näet alla työn esittelyn lisäksi tuomariston kommentin sekä kuvia projekteista, jos niitä on ollut saatavilla. Tänä vuonna esiraati ja kilpailulautakunta päätti palkita yhteensä kuusi kilpailuun osallistunutta työtä tästä sarjasta 15 työtä. Palkituissa töissä korostui erityisesti yritteliäisyys, kysyntään vastaaminen ja kyky tuottaa omaperäinen ratkaisu huolella.
Kilpailutyön nimi: Mielentuki-sovellus
Palkintosumma: 300 €
Tekijät: 9. luokkalaiset Sofia Lohvansuu, Silva Eskelinen, Adeliina Sorvari
Osallistujien määrä: 3
Koulu: Tikkakosken yhtenäiskoulu, Tikkakoski
Mielentuki-sovelluksessa on kyse digitaalisesta palvelusta, joka tarjoaa tukea mielenterveyteen. Sovelluksen tavoitteena on luoda turvallinen ja anonyymi tila, jossa käyttäjät voivat keskustella, hakea vertaistukea ja saada tarvittaessa ammattiapua. Siinä tunnistettiin myös hyvin mahdollinen kohderyhmä, jolle ei ole palveluita ” Henkilöt, jotka eivät halua tai pysty hakemaan perinteistä terapeuttista apua”. Sovellus sisältää keskusteluhuoneita, kriisipalveluiden yhteystiedot, itsehoitotyökaluja, mielialaseurantaa ja tekoälyn tukemia harjoituksia.
Tiimi valitsi kilpailutehtäväksi Oma yrityksen ja kehitti idean pohdinnan ja yhteistyön kautta. Työskentelyssä panostettiin ideointiin, PowerPoint-esitykseen ja pitchaamiseen, joka palkittiinkin parhaana heidän kurssillaan. Projekti opetti ryhmälle idean jalostamista käytännöksi sekä sen esittämistä vakuuttavasti. Hieno logo luotiin tekoälyn avulla. Työ osoittaa nuorten kykyä tunnistaa ajankohtaisia haasteita ja kehittää niihin luovia ja toteuttamiskelpoisia ratkaisuja.
”Erittäin hyvin ja selkeästi kuvattu palvelu ja tuote. Vastaa olemassa olevaan tarpeeseen. Hyvin avattu tuotteen toiminnallisuuksia ja sisällön pohtimiseen on käytetty aikaa.”
Kilpailutyön nimi: ”Kuka etsii, se löytää”
Palkintosumma: 100 €
Tekijät: 9. luokkalainen Elina Muroh
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Mäntysalon koulu, Nurmijärvi
Kilpailutyössä esitetään vaikuttava kertomus Tämän päivän Robinson-tehtävän innoittamana. Tarinassa päähenkilö joutuu etsiessään tyttärensä kadonnutta lelua oudon ja symbolisen ”Kadonneiden tavaroiden kaupungin” maailmaan, jossa hän ei löydä vain esinettä vaan myös ajan virtaan hukkuneen itsensä. Tarina käsittelee menetyksen, muistojen ja itsensä löytämisen teemoja syvällisesti ja mielikuvituksellisesti liminaalitilallisen kokemuksen kautta, joka saa alkunsa pään lyömisestä sängyn reunaan.
Kirjoittaja rakentaa kertomuksen, jossa roskien ja tavaroiden keskeltä löytyy merkityksiä ja sisäistä kasvua. Lopussa päähenkilö herää takaisin todellisuuteen ja ymmärtää löytäneensä paljon enemmän kuin vain lelun, jota oli alun perin etsimässä.
Minun edessäni seisoi pieni puinen myyntikoju. Se oli vanha mutta vankka. Sen takana oli korkea katto, joka tuntuisi liian suuri näin pienelle rakennukselle. Etuseinä oli täysin avoin, ilman ikkunoita tai ovia, aivan kuin se olisi kutsunut katsomaan sisään. Minun huomion veti puoleensa valtava kyltti ylhäällä. Se oli pitkä lauta, johon oli kirjoitettu huolimattomasti ”Kadonneiden Paikka”. Se välkkyi keltaisilla valoilla, luoden karnevaalitunnelman.
”Mielenkiintoinen ja koskettava kirjoitelma, joka sisälsi yllättäviä yksityiskohtia.”
Kilpailutyön nimi: Varpu-ilmanraikastaja
Palkintosumma: 300 €
Tekijät: 9. luokkalaiset Eetu Tilus, Leo Linja-aho, Matias Lilja, Niilo Suontama, Kaius Mäkelä
Osallistujien määrä: 5
Koulu: Karakallion koulu, Espoo
Oman yrityksen pohdinnassa tekijät päätyivät ekologiseen ja tyylikkääseen ilmanraikastajaan. Tuote kiinnitetään seinään ja se sumuttaa luonnollista tuoksua sisäilman raikastamiseksi. Raikastin toimii hajustekapseleilla, jotka ovat valmistettu biohajoavista materiaaleista, ja tuotteen kaikki osat noudattavat kestävän kehityksen periaatteita.
Tiimi suunnitteli brändinimen, logon, 3D-mallit ja printtaukset tuotteesta ja sen osista sekä toteutti tyylikkään mainosvideon. Tuotetta markkinoidaan erityisesti ympäristötietoisille kuluttajille, ja sen levitykseen on suunniteltu sekä verkkokauppa että jälleenmyyntiä. Myyntiä tuetaan sosiaalisen median kampanjoilla ja visuaalisesti houkuttelevilla esittelyillä. Mainos sloganina toimii ”Metsä kotiin”. Projektin aikana oppilaat oppivat paljon yritystoiminnasta, ekologisesta tuotesuunnittelusta, markkinoinnista ja ryhmätyöstä. Heidän työnsä osoittaa kekseliäisyyttä, vastuullisuutta ja taitoa viedä tuoteidea aina valmiiksi konseptiksi asti.
”Alusta asti hienosti mietitty ja viimeistelty kokonaisuus tuotteen raaka-aineita, muotoilua, logoa ja slogania myöten. Ympäristötekijät huomioitu hyvin ja kiinnitetty huomiota myös tuotteen kotimaisuuteen, mikä on iso plussa.”
Kilpailutyön nimi: Donitsitaivas
Palkintosumma: 200 €
Tekijät: 9. luokkalainen Eerika Väisänen
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Tenetin koulu, Sotkamo
Uskottava ja lämmin tarina Donitsitaivas-yrityksen synnystä ilahdutti raatia kovasti. Tarina kertoo kahden ystävyksen yrittäjyys matkasta ideasta toteutukseen, miten leipomisharrastuksesta syntyy unelma omasta donitsibaarista. Matkan varrella kohdataan epäilyksiä, neuvotteluita vanhempien ja vuokranantajien kanssa, laaditaan liiketoimintasuunnitelma ja saadaan tukea isoisältä, joka toimii nuorten oppaana yrittäjyyden maailmaan.
Tarina kuljettaa lukijaa ideoinnista ensimmäisiin myyntikokeiluihin, toimitilan vuokraukseen, rahoitusneuvotteluihin ja lopulta avajaisiin, joissa asiakasjono kiemurtelee ovella ja lehti tekee haastattelua. Tarina yhdistää hienosti nuoren arkea, yrittäjyyden perusasioita ja tunteita, kuten innostusta, epävarmuutta ja onnistumisen iloa.
“Tiedättekö yrittämisestä vielä mitään?” isoisäni utelee. “No en mää ainakaan, kun tuli ne yhteiskuntaopintunnitkin nukuttua”, naurahtaa Anita. “Sellaisia ne nykynuoret ovat. Kyllä meidän aikana istuttiin selkä suorassa tuolinselkämystä vasten ja kyynärpäät pois pulpetilta”, isoisäni aloittaa jokakertaisen saarnansa. “Ensin teidän täytyy pohtia, mitä yrittäjyyteen kuuluu ”, hän jatkaa. “Eikös niiden täydy ottaa paljon vastuuta omista teoistaan ja saada aikaan paljon tuloksia ja uusia luomuksia”, ehdotan. “Aivan oikein!” isoisäni nyökyttelee.
”Todella hyvä, kiinnostava ja laadukas teksti. Opettavainen ja silti kiinnostava teksti yrittäjyyttä pohtiville nuorille. Tätä voisi lukea lisää.”
Kilpailutyön nimi: Mopotalli
Palkintosumma: 200 €
Tekijät: 9. luokkalainen Samu Tuusa
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Hakkarin koulu, Lempäälä
Kilpailija kehitti idean Mopotallista – nuorille suunnatusta tee-se-itse-hallista, jossa voi huoltaa ja tuunata mopoja sekä viettää aikaa yhdessä. Yritys yhdistää käytännönläheisen korjaustilan erikoistyökaluineen ja rentouttavan hengailualueen, jossa voi pelata, osallistua tapahtumiin tai vain olla kavereiden kanssa.
Mopotalli tarjoaa maksullista työkalujen käyttöä, ammattilaisen apua, työpajoja, varaosien myyntiä ja jopa henkilökohtaisia projektisäilytyksiä. Erityistä huomiota on kiinnitetty kierrätykseen ja kestävään kehitykseen: asiakkaat voivat tuoda tarpeettomia osia muiden hyödynnettäväksi. Yritysidea sisältää myös liiketoiminnan kannalta keskeisiä elementtejä kuten hinnoittelua, kohderyhmän tunnistamista ja tapahtumien järjestämistä. Projekti osoittaa vahvaa oma-aloitteisuutta, luovuutta ja realistista pohdintaa unelmien ja todellisuuden rajapinnasta, sekä ymmärrystä siitä, miten ideasta syntyy yritys.
”Aihe on erittäin tärkeä. Nuoret tarvitsevat lisää hengailutilaa ja yksityistä palveluntarjontaa tähän teemaan on jo olemassa. Hyvä kirjoittaja, unelmoi lisää äläkä anna periksi. Sinussa on ainesta!”
Kilpailutyön nimi: Kaipuuta ja kanteleita
Palkintosumma: 400 €
Tekijät: 9. luokkalaiset Aurora Syrjä, Vilma Heinonen
Osallistujien määrä: 2
Koulu: Hakkarin koulu, Lempäälä
Tämän päivän Robinson -kilpailutyössään Aurora ja Vilma loivat vahvasti tarinallisen ja tunteikkaan novellin nimeltä Kaipuuta ja kanteleita, jossa nuori Aada pakenee sotaa Suomesta ja päätyy rakentamaan elämäänsä uudelleen Ranskassa. Tarinassa nousee ajankohtaisia teemoja, kuten pakolaisuus ja kulttuurien kohtaaminen.
Yrittäjyyttä kuvaillaan luovalla ja koskettavalla tavalla. Tarinan aikana Aada perustaa yrityksen nimeltä Kantelouise, joka tarjoaa kanteleen soiton opetusta. Yritys saa alkunsa rakkaudesta suomalaiseen kulttuuriin ja Louiseen, joka auttaa Aadaa uuteen alkuun Ranskassa ja antaa hänelle syntymäpäivälahjaksi kanteleen. Yritystoiminta saa vauhtia sosiaalisen median kautta ja kasvaa hiljalleen sivutoimesta päätoimiseksi työksi, vaikka matkaan mahtuu myös haasteita kuten soittimen rikkoutuminen ja epävarmuutta asiakasvirrasta.
Teksti on taidokkaasti kirjoitettu. Siinä yhdistyvät tarinankerronta, yhteiskunnallinen ajattelu ja yrittäjyyden käytännön ymmärrys. Nuoret osoittavat kykyä käsitellä raskaita teemoja empaattisesti ja luoda samaistuttavia henkilöhahmoja.
Me vastaan maailma – runo
Mitä tehdä, kun on valinnan hetki?
Kun vaihtoehdot ovat kuin yö ja päivä,
mutta samaan aikaan kuin auringonnousu ja -lasku.
Molemmat sanoin kuvailemattoman kauniita.
Voinko valita molemmat?
Onko se sallittua?
Toinen on menneisyyteni,
toinen tulevaisuuteni.
Menneisyyteni on se,
mikä on muovannut minusta sen ihmisen,
joka tänään olen.
Jos päästän irti menneisyydestäni,
tuntuu kuin menettäisin itseni.
Mutta jos päästän irti tulevaisuudestani,
en voi ikinä edetä elämässäni.
Jäisin ikuisesti sellaiseksi kuin olen nyt,
enkä halua sitä.
Haluan elää,
haluan kokea ja haluan,
että voin kasvaa ihmisenä.
Valinta on selvä.
Valitsen sinut.
”Todella koskettava ja hyvin kirjoitettu tarina. Se tempaisi mukaansa. Kirjoittajat olivat ottaneet taustoista selvää, mikä ilahdutti. Omat arviot olivat hyviä. Yrittäjänä tehdään aina töitä toisten kanssa, myös yksinyrittäjät toimivat verkostomaisesti, ja tässä työssä yhdessä työskentely oli sujunut hienosti. Upeaa työtä!”
Kilpailutyön nimi: Onko eettisyys aidosti läsnä? Tekijät: 9. luokkalainen Sara-Sofia Lahti Palkintosumma: 200 €
Koulu: Mäntysalon koulu, Nurmijärvi
Kirjoittaja tutki kolmen suomalaisen yrityksen: Fazerin, Orionin ja Hesburgerin eettisiä ohjeistuksia ja pohti, miten aidosti nämä ohjeet näkyvät yritysten toiminnassa. Työssä analysoitiin, mitä eettisyys tarkoittaa käytännössä, ja verrattiin yritysten arvoja sekä niiden konkreettisia toimintaperiaatteita.
Kirjoittaja nosti esiin sekä vahvuuksia että epäselvyyksiä. Eettisiä periaatteita arvioitiin kriittisesti, mutta rakentavasti, esiin nousi muun muassa kysymys siitä, ovatko arvot aidosti toiminnassa läsnä vai vain paperilla. Projekti oli ennen kaikkea uuden tiedon kartuttamista, mutta myös kirjoitustaidon kehittämistä. Vertailu on rakennettu ja arviot perusteltu hyvin. Ilmaisu on sujuvaa. Työ osoittaa kypsää pohdintaa ja hyvää lähteiden tulkintaa ajankohtaisesta ja tärkeästä aiheesta yritysmaailmassa.
Mielestäni Fazerin eettisessä ohjeessa nostetaan esille hyviä ja tärkeitä aiheita. Jäin kuitenkin miettimään miten nämä arvot sitten näkyvät yrityksen arjessa. Missään ei kerrottu eettisten ohjeiden toteutumisesta tai minkäänlaisesta valvonnasta. Pakosti tuleekin pieni tunne siitä, että ohjeet on tehty ainoastaan muodon vuoksi, koska ne toimivat vain “täydentävinä eettisinä standardeina”.
”Tärkeä aihe nykyajan yrityskulttuurin näkökulmasta. Analyyttisesti kirjoitettu, kysymyksillä herätelty ja ennen kaikkea teräviä huomioita sisällytetty mukaan.”
Kilpailutyön nimi: Akrasia
Palkintosumma: 400 €
Tekijät: 9. luokkalaiset Enni Kokkola ja Neo Kontio
Osallistujien määrä: 2
Koulu: Karakallion koulu, Espoo
Kilpailutyössä nuoret tarinanikkarit loivat kunnianhimoisen skifi novellin ”Akrasia” Tämän päivän Robinson tehtävän pohjalta. Tarinassa nuori astronauttiharjoittelija Freya haaksirikkoutuu tuntemattomalle planeetalle ja jää yksin, menettäen mentorinsa Haldorin. Selviytymistarinasta kehkeytyy matka itsensä löytämiseen, selviytymiseen ja yhteyden rakentamiseen vieraaseen sivilisaatioon gatosheihin, jotka ensin vangitsevat hänet, mutta lopulta ottavat hänet osaksi yhteisöään.
Novelli käsittelee luottamuksen rakentumista ja elämän suuria valintoja. Tarinan nimi Akrasia viittaa filosofiseen käsitteeseen tahdon heikkoudesta ja omien valintojen ristiriitaisuudesta. Lopussa päähenkilö saa mahdollisuuden palata Maahan, mutta ymmärtää liian myöhään, että hänen oikea kotinsa ja perheensä olivat siellä, missä hän sai kokea hyväksyntää ja yhteyttä eli vieraan sivilisaation parissa.
Työn taustalla on pitkä ja huolella dokumentoitu kirjoitusprosessi, jossa Neo ja Enni jakoivat vastuut, suunnittelivat tarinan juonirakenteen, maailmankuvauksen ja hahmot yhdessä. Oppimispäiväkirjan mukaan he oppivat ryhmätyöskentelystä, kompromissien tekemisestä ja siitä, miten luovuutta voi kehittää yhteistyössä. Tarina on kunnianhimoinen, emotionaalisesti vaikuttava ja kielellisesti kypsä.
Nefirin piirtämä telttamaista taloa muistuttava kuva tuntuu piirtyvän silmäluomiini. Tiedän sen olevan tarjous jäädä asumaan heidän kodissaan. Kaikkien kolmen katseet ovat kohdistettuna minuun. Ilmassa leijuu epämukava jännitys. Jokin osa minusta haluaa kieltäytyä tarjouksesta ja selviytyä itsekseni. En tarvitse apua, se sanoo, pärjään itse. Toinen osa taas kaipaa seuraa ja turvaa, suojaa. Joskus on parempi hyväksyä, ettei kaikkea tarvitse tehdä yksin, Haldorin ääni kuiskaa päässäni, toistaen viisaita sanoja, jotka mentorillani oli tapana sanoa minulle. Avun ottaminen ei tarkoita, ettet kykenisi toimia yksin. Epäröin hetken, mutta valintani on selkeä. Syvällä sisimmässäni tiedän, etten pärjäisi kauaa yksin, jos yrittäisin.
”Erittäin loogisesti etenevä esitys työn tekemisestä suunnittelusta lopputulokseen. Hyvää itseanalyysia. Kirjoittajat ovat oivaltaneet tärkeitä asioita yrittäjyydestä, kuten yhteistyön, neuvottelutaidon, toisen kuuntelemisen ja tiimityön. Erinomaisesti kirjoitettu tarina. Siihen oli helppo uppoutua ja haluaisin lukea kokonaisen kirjan siitä viidestä vuodesta, kun päähenkilö on asunut planeetalla. Todella taitavaa kirjoittamista, äärettömän kiehtova kokonaisuus. Hienoa työtä!”
Kilpailutyön nimi: 10 Jää
Palkintosumma: 800 €
Tekijät: 9. luokkalaiset Osallistujien määrä: 10
Koulu: Kummun koulu, Outokumpu
Outokummussa Yritys Hyvä kilpailu innoitti nuoret ryhtymään yrittäjiksi ulkojäiden ylläpidon puolesta. Kymmenen Kummun koulun oppilasta päätyi perustamaan koulun avulla 10jää-ryhmän, ja he ottivat vastuulleen Kyykerin jääkentän jäädyttämisen, huollon ja tapahtumien järjestämisen. Työnantajana toimi Outokummun kaupunki, ja palveluiden käyttäjinä olivat paikalliset. Oppilaat jaettiin jäädytysryhmiin, ja he myös ideoivat ja toteuttivat oheistapahtumia, kuten musaluisteluillan, jonka yhteydessä kahviomyynti tuotti 378 €.
Projektin aikana oppilaat suunnittelivat työtään ja tiedottivat aktiivisesti Instagramissa ja Facebookissa. He laativat mainoksia ja pitivät yllä somekanaviaan, jotka keräsivät satoja seuraajia. Työ toteutettiin yhteistyössä kaupungin ja 4H-yhdistyksen kanssa, ja osana projektia saatiin sovittua myös palkallinen työsuhde osallistujille. Hanke osoitti siis vahvaa oma-aloitteisuutta, ryhmätyötaitoja ja kykyä kantaa vastuuta konkreettisessa, yhteiskuntaa palvelevassa tehtävässä.
”Kerrassaan mahtavaa toimeliaisuutta ja tekemisen meininkiä! Tämä on todellista yrittäjyyttä. Nähdään ongelma, tehdään suunnitelma ja tartutaan toimeen eli tekemiseen ja ratkaistaan se. Upeaa työtä.”
Kilpailutyön nimi: Aika ja ihmisoikeudet
Palkintosumma: 200 €
Osallistujien määrä: 1 9.luokkalainen
Työssä pohdittiin taidokkaasti ihmisoikeuksien tilaa maailmassa. Puheessa korostuu erityisesti se, kuinka joidenkin maiden kehitys näyttää kulkevan taaksepäin esimerkiksi naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien osalta erityisesti Yhdysvaltojen tilanteen kautta. Aikavyöhykkeitä käytetään vertauskuvana edistyksen epätasaisuudelle eri maissa.
Teksti on retorisesti vaikuttava, vakava ja ajatuksia herättävä. Se kutsuu kuulijoita toimimaan oikeudenmukaisuuden puolesta, muistuttaen siitä, että saavutetut vapaudet eivät ole pysyviä ilman jatkuvaa puolustamista. Ihmisoikeudet eivät ole poliittinen mielipide vaan universaali perusta, jonka puolesta jokaisella on vastuu.
”Tärkeää puhe tässä maailmanajassa. Oivaltava aloitus ja lopetus!”
Kilpailutyön nimi: Taistelu taikinasta
Palkintosumma: 200 €
Tekijät: 8. luokkalainen Onni Salovirta
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Vehkalahden koulu, Poitsila
Kirjoitustyössään 8. luokkalainen Onni kirjoitti jännittävän yrittäjien kilpailuun liittyvän tarinan ”Taistelu Taikinasta”, joka kuvaa kahden italialaisen pizzayrittäjän Lucan ja Antonion välistä kilpailua Firenzessä. Kateus ja kunnianhimo ajavat toisen yrittäjän suunnittelemaan kilpailijan kidnappausta.
Työssä näkyy kirjoittajan taito rakentaa jännitettä, kehittää moniulotteisia kerroksia tarinaan ja kuvata toiminta tilanteita. Teksti on sekä viihdyttävä että oivaltava, ja se osoittaa vahvaa mielikuvitusta sekä kykyä liittää yrittäjyysteema osaksi mukaansatempaavaa tarinaa.
Antonio tunsi auton jarrujen naksahduksen ja pysähtyi. Hän katsoi eteenpäin, ohi pyörivien valojen ja korkeiden muurien, jotka ympäröivät vankilamaisen rakennuksen. Vähäinen valo oli ainoa, joka loisti sen sisältä. Hänen sydämensä hakkasi rinnassa, ja kämmenet hikosivat. Hän ei voinut uskoa, että oli päätynyt tähän – mutta kaikki oli tehtävä, jotta hän voisi palata kotiin ja pysyä kilpailussa.
Musta SUV pysähtyi aivan rakennuksen portille, ja Antonio astui ulos, tunsi jäisen tuulen kasvoillaan. Mies, joka oli tullut häntä hakemaan, oli korkea ja vakava, hänen ilmeensä kivikova. ”Tule mukaan.” mies sanoi kylmästi. Ja niin he astuivat rakennukseen. Pimeys ympäröi heidät. Tämä ei ollut paikka, jossa Antonio halusi olla, mutta hän ei voinut perääntyä enään.
”Jännittävä tarina täynnä yllättäviä käänteitä. Hienosti kirjoitettu ja taustat selvitetty todentuntuisesti. Jatko-osaa odotellessa! Upeaa työtä.”
Kilpailutyön nimi: Onko liian myöhäistä nyt?
Palkintosumma: 200 €
Tekijät: 8. Luokkalaiset
Osallistujien määrä: 2
Koulu: Ahmon koulu, Siilinjärvi
Tekstissä kertojana toimii tekoäly. Tekoäly on kyllästynyt ihmisten puolesta ajattelemiseen ja toimimiseen, ja se ilmaisee turhautumisensa suoraan lukijalle. Teksti käsittelee kriittisesti yhteiskunnan kehityssuuntaa, jossa ihmiset ovat tulleet riippuvaisiksi älylaitteista ja ulkoistaneet ajattelunsa koneille. Kritiikin kohteena ovat erityisesti nuorten somekäyttäytyminen, empatiakyvyn heikkeneminen sekä se, miten ihmiset asettavat laitteet toistensa edelle.
Kirjoitusprosessi kehittyi mielipidekirjoituksesta eläväksi tekoälyn monologiksi. Oppilaat jakoivat kirjoitustyön tasapuolisesti. Työssä näkyy syvällistä pohdintaa tekoälyn roolista, yhteiskuntakritiikkiä sekä kielellistä taitoa. Teksti on ajankohtainen ja ajatuksia herättävä.
Asioiden löytäminen on sinulle aivan liian helppoa. Sinun kaltaistesi ei tarvitse käyttää enää omaa ajattelukykyä, joten yhä useammat teistä lopettavat omien aivojensa käyttämisen. Kanssasi keskusteleminen on todella turhauttavaa. Mihin aivosi ovat kadonneet? Älä minua katso; se on ainoa asia, jossa en voi auttaa.
Opit netistä monenlaista hyödyllistä, mutta samalla näet väkivallan ihannointia ja ilkeyden normalisointia. Tulet muiden nuorten tavoin nettiin paetaksesi raakaa todellisuutta. Tarjolla onkin laaja kirjo sisältöä, josta löytyy jokaiselle jotakin: epärealistisia kauneusihanteita, päihteiden palvontaa, rasistisia solvauksia, ja lista vain jatkuu. Mitä jos joku aivan liian nuori lapsi näkee sellaista? Osaatteko te pitää huolta edes omasta jälkikasvustanne?
”Mainio, ytimekäs ja ajatuksia herättävä kirjoitus.”
Kilpailutyön nimi: Liikkuva löyly
Palkintosumma: 400 €
Tekijät: 9. Luokkalaiset Kasperi Inkinen, Jussi Patronen
Osallistujien määrä: 2 Koulu: Hakkarin yläkoulu, Lempäälä
Liikkuva löyly tarjoaa saunavaunujen vuokrauspalvelua tapahtumiin, retkille ja muihin tilanteisiin ympäri Suomea. Yrityksen ytimessä on ajatus tuoda laadukas, ympäristöystävällinen ja helposti liikuteltava saunakokemus suoraan asiakkaan luo “Lämmin löyly, siellä missä sinäkin”.
Saunavaunut rakennetaan käytetyistä peräkärryistä, ja niissä käytetään sähköautoista kierrätettyjä akkuja, mikä tekee niistä ekologisesti kestävän vaihtoehdon. Lisäksi vaunuissa on pukuhuone, sähkökiuas, minijääkaappi ja mahdollisuus ostaa lisätarvikkeita esimerkiksi saunahattuja ja saunatuoksuja. Palveluun kuuluu myös kuljetus- ja siivousmahdollisuus.
Oppilaat kehittivät liiketoimintasuunnitelman, kilpailustrategian, mainosmateriaaleja, hinnoittelun sekä rahoitusratkaisuja. He suunnittelivat myös yrityksen logon ja markkinointikanavat, ja tunnistivat riskit ja säännöt vuokraustoiminnalle. Työssä näkyy pitkäjänteinen pohdinta, vastuullisuus, asiakaslähtöisyys ja realistinen ote yrittäjyyteen.
”Mainio nimi. Tulo- ja menopuolen suunnitelmat olivat oikein realistiset ja hyvin laaditut. Tässä on oikeasti erinomainen aihio toteutettavaksi: saunaa kun ei saa ilman pyöriä ”rakentaa” veden ääreen. Tällä se toteutuisi :)”
Kilpailutyön nimi: TET-jaksoni eduskunnassa
Palkintosumma: 300 €
Tekijät: 9. luokkalainen Emma Vaittinen
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Karakallion koulu, Espoo
Emma kirjoitti Mun TET- Työelämää oppimassa kilpailutehtävän pohjalta vaikuttavan ja monipuolisen kuvauksen TET-jaksostaan eduskunnassa, jossa hän työskenteli kahden kansanedustajan: Ville Valkosen ja Mia Laihon avustajana. Emman kiinnostus politiikkaan ja yhteiskunnallisiin asioihin sai hänet hakemaan harjoittelupaikkaa eduskunnasta. Tämän pohjalta on tehty diaesitys, jossa korostui pohdinta ja itsearviointi.
TET-jaksolla osallistuttiin monipuolisiin tehtäviin: kokouksiin, täysistuntoihin, viestintään, kannanottojen kirjoittamiseen, some-sisältöjen tuottamiseen ja edustajien avustamiseen käytännön työssä. Hän oppi eduskunnan rakenteista, päätöksenteosta ja erityisesti avustajien tärkeästä roolista. Työhön on panostettu ja siinä on esiintyy rutkasti yritteliäisyyttä ja rohkeutta. Työstä tulee esiin oppimisprosessi politiikan arjesta ja sen vaatimuksista käytännön tasolla. Erityisenä oppina korostui se, kuinka tärkeää on ymmärtää ja kunnioittaa eri näkemyksiä poliittisessa keskustelussa.
”Ihailen kilpailutyöstä välittyvää intoa, rohkeutta ja päättäväisyyttä. Vaikka kontakteja eduskuntaan ei ollut, sinne kuitenkin päästiin. Siisti, jäsennelty ja huolellisesti tehty työ.”
Kilpailutyön nimi: Saarelle!
Palkintosumma: 200 €
Tekijät: 8. Luokkalainen Inari Saarinen
Osallistujien määrä: 1
Koulu: Ritaharjun koulu, Oulu
Kilpailutehtävän Luontoretkipaketti tehnyt osallistuja suunnitteli ja toteutti yksin kokonaisvaltaisen liiketoimintasuunnitelman retkiyrityksestä nimeltä Saarelle!, jonka tavoitteena on opettaa alakouluikäisille lapsille vesistöjen merkityksestä ja niiden suojelusta elämyksellisen retkipäivän avulla. Yritys järjestää koululaisryhmille retkiä saareen, jossa lapset osallistuvat mysteeri- tai pakohuonepeliin, jotka on rakennettu vesistöteeman ympärille. Pelien avulla lapset pääsevät tutkimaan vedenalaista maailmaa, ratkaisemaan tehtäviä ja oppimaan vesistöjen suojelemisesta hauskalla, toiminnallisella ja ikäryhmään sopivalla tavalla.
Tekijä vastasi itse ideoinnista, suunnittelusta, graafisesta ilmeestä ja esityksen toteutuksesta, kohdaten haasteita mutta myös ylittäen itsensä. Työ osoittaa vahvaa oma-aloitteisuutta, yrittäjähenkisyyttä ja ekologista ajattelua.
”Kiva ja houkutteleva ulkoasu mainoksella ja ohjelmalla! Tässä työssä on mietitty asiaa joka puolelta, myös kustannuksien osalta. Kokonaisuus on hieno!”