Siirry sisältöön

Rakenna mielikuvitustalo.

Millainen olisi mielikuvituksesi luoma talo? Olisiko siinä torneja, monta kerrosta, jännittävä ullakko, liukumäki alakertaan vai oma tuulivoimala? 

Tehtävän teema: Mielikuvitus, luovuus, villit ideat

Kuvittele itsesi arkkitehdiksi tai rakennusalan ammattilaiseksi ja rakenna mielikuvituksellinen talo esimerkiksi Legoista, rakennuspalikoista, muovailuvahasta tai vaikkapa pihalta tai metsästä löytyvistä luonnomateriaaleista. Kerro talostasi ja sen asukkaista piirtämällä tai kirjoittamalla. Voit myös vaihtoehtoisesti kuvata videon (max. 5 min.), jolla kerrot talosta. Työ voi sisältää myös valokuvia.

Apukysymyksiä työn tekemisen tueksi:

  • Miltä talo näyttää?
  • Keitä siellä asuu?
  • Millaisessa ympäristössä talosi sijaitsee?
  • Mitä talossa tapahtuu?
  • Mistä tarvikkeista rakensit talon?
  • Mikä talossa on kaikista parasta tai hauskinta?
  • Mitä sellaista talossa on, mitä tavallisissa taloissa ei ole?
  • Miten suunnittelit talon? Onnistuiko suunnitelmasi?
  • Mitä rakentamisessa piti ottaa huomioon?
  • Mitä taitoja talon rakentamisessa tarvittiin?
  • Mitä opit taloa rakentaessa?

Kaikki ideat ja ajatukset ovat sallittuja. Käytä mielikuvitustasi rohkeasti!

Opettaja, ohjaaja tai huoltaja voi auttaa esi- tai alkuopetuksen oppilasta tehtävän toteutuksessa. Aikuinen voi esimerkiksi kirjoittaa tekstin oppilaan sanelun mukaan tai kuvata oppilaan suunnitteleman videon. Vinkkejä videon tekoon täällä.  

KILPAILUTYÖ:

Rakenna mielikuvitustalo ja palauta kilpailutyönä vapaamuotoinen kirjoitus, piirustus tai video, jossa kerrot ja esittelet rakentamasi mielikuvitustalon.

VINKKEJÄ TEKEMISEEN:

  • Työskentelyn voi aloittaa pohtimalla, millaisia taloja oli ennen, entä nyt ja millaisia ne voivat olla tulevaisuudessa. Voitte etsiä erilaisista taloista kuvia esimerkiksi sanomalehdistä tai lähteä tutustumiskävelylle päiväkodin tai koulun lähiympäristöön.
  • Rakennettu ympäristö on antoisa oppimisympäristö, jota voidaan lähestyä lasten kanssa niin esteettisestä, kulttuurisesta, ekologisesta, teknisestä, historiallisesta, sosiaalisesta kuin yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Ympäristönlukutaitoon, ympäristösuhteen vahvistamiseen ja muihin rakennetun ympäristön kehitykseen tähtääviä toimintaideoita on kirjassa Tehdään kaupunkia – arkkitehtuuri monialaisissa kokonaisuuksissa. Menetelmiä voi mukauttaa eri ikäryhmille soveltuviksi.
  • Anna lapsen käyttää mielikuvitustaan ja luovuuttaan vapaasti – mielikuvitustalo voi olla aivan erilainen ja uudenlainen tulevaisuuden talo! 

OPPIMISTAVOITTEITA: 

  • Luovuus
  • Kyky muuttaa ideat toiminnaksi
  • Rohkeus

Jaa sosiaalisessa mediassa