Siirry sisältöön

Yrittäjän varjona

Etsi yrittäjä ja lähde havainnoimaan yrittäjän tavallista työpäivää.  

Lähde varjostamaan yrittäjän tavallista työpäivää

Onko lähikauppasi tai -kiskasi myyjä yrittäjä? Vai onko parturi-kampaamo yrittäjä, jossa käyt leikkaamassa hiuksesi? Onko joku kavereistasi, sukulaisistasi tai perhetuttavistasi yrittäjä? 

Työn varjostaminen eli englanniksi job shadowing tarkoittaa sitä, että seuraat sinua kiinnostavaa yrittäjää ja hänen tavallista työpäiväänsä sekä työn tekemistä. Varjostamisen tavoitteena on, että näet ja koet läheltä, millaista on yrittäminen ja yrittäjän työpäivä sekä pääset tutustumaan sinua kiinnostavaan ammattiin. 

Etsi yrittäjä, jonka työpäivää pääsisit varjostamaan esimerkiksi 1-2 tunnin ajaksi.  

Työn varjostaminen eli englanniksi job shadowing tarkoittaa sitä, että seuraat sinua kiinnostavaa yrittäjää ja hänen tavallista työpäiväänsä sekä työn tekemistä.

Kun olet löytänyt sinua kiinnostavan yrittäjän, toteuta yhteistyössä hänen kanssaan varjostus. Yrittäjän varjona olet työpäivässä mukana seuraamassa, havainnoimassa ja mietit samalla kysymyksiä yrittäjän työpäivästä ja työtehtävistä. Muista kirjoittaa muistiin jo varjostamisen aikana sinua askarruttavia asioita ja kysymyksiä, jotka voit sitten kysyä haastattelussa varjostuksen jälkeen.   

Kun olet varjostanut yrittäjän työpäivää 1-2 tunnin ajan, toteuta lyhyt haastattelu. Kuvaa lyhyt video (max. 5 min.) tai äänitä haastattelu (max. 5 min.). Muista ensin kysyä yrittäjältä lupa videon kuvaamiseen tai haastattelun nauhoittamiseen! Voit vaihtoehtoisesti myös kirjoittaa haastattelun muistiinpanojesi pohjalta.

Esimerkkikysymyksiä haastattelua ja videota varten: 

  • Kuka on varjostamasi yrittäjä ja mikä on hänen yrityksensä? Mitä hänen yritys tekee? 
  • Miten hän päätyi ammattiin ja yrittäjäksi? Mitä kouluja yrittäjä on käynyt?
  • Millaisia taitoja ja osaamista hän tarvitsee? 
  • Mikä yrittämisessä on parasta? Entä mikä on vaikeinta? 

Kerro videon tai haastattelun lopuksi, millaista varjostaminen oli ja mitä uutta itse opit.  

Kilpailutyö on videohaastattelu (max. 5 min.), äänitetty haastattelu (max. 5 min.) tai kirjoitettu haastattelu.

Vinkki: Muista käyttäytyä hyvin varjostuksen aikana, niin tulevaisuudessa yläkoulussa voit kysyä yrittäjältä esimerkiksi Työelämään tutustuminen (TET)-jaksopaikkaa.

VINKKEJÄ TEKEMISEEN  

  • Opettaja/ohjaaja: Työskentelyn voi aloittaa pohtimalla, millaisia ammatteja lapset tietävät etukäteen. Tietävätkö he, mitä heidän huoltajansa tekevät työkseen? Onko lapsilla omaa unelma-ammattiaan? Mikä on heidän mielestään yritys? Millaisia yrityksiä lapset tietävät? 
  • Opettaja/ohjaaja: Voitte lisäksi etsiä itsekin erilaisissa ammateissa työskentelevien ihmisten kuvia, esimerkiksi sanomalehdistä. Voitte myös lähteä tutustumiskävelylle koulun lähiympäristöön ja havainnoida millaisia yrityksiä ja ammatteja sieltä löytyy. Opinkirjon Yks, kaks toimimaan! -materiaalin Kestävä tulevaisuus –teeman tehtäväpaketista löydät myös tehtäviä, miten lähteä käsittelemään yrittäjyys-teemaa lasten kanssa.  
  • Opettaja/ohjaaja: Voit lähteä ensin keskustelemaan lasten kanssa ammateista ja yrittäjistä Suomen Uusyrityskeskuksen Väritä Yritysunelmia -väritystehtävien avulla. 
  • Videoita yrittäjyydestä, joilla voi lähteä orientoitumaan lasten kanssa teemaan: Roni Back: Kannattaako perustaa oma yritys?, Tässä on Samuel, 10-vuotias yrittäjä, Koulusafkayrittäjät ja 100 ammattiosaaja: maalari 
  • Vinkki: 18.11.2022 vietetään Lapsi mukaan töihin -kampanjapäivää. Voisiko varjostuksen toteuttaa kampanjapäivänä? 

Jaa sosiaalisessa mediassa