Paikka, jossa on hyvä olla
Millainen vapaa-ajanviettopaikka tukisi lasten tai nuorten hyvinvointia? Mitä siellä voisi tehdä? Suunnittele oppilaillesi tai tuleville oppilaillesi sopiva vapaa-ajan viettopaikka tai jokin siihen liittyvä kaluste, esine tai palvelu. Paikka voi olla fyysinen tai digitaalinen.
Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä.
Toimi kuin arkkitehti ja muotoilija
Arkkitehtuuri ja muotoilu eivät ole vain esineiden valmistusta tai tilojen ja paikkojen rakentamista, vaan ajattelua ja uusien ideoiden kehittämistä. Suunnittelijat käyttävät paljon aikaa erilaisten vaihtoehtojen ja ratkaisujen pohtimiseen. Suunnittelussa mietitään tarkkaan, kenelle suunnitellaan, kysytään kysymyksiä ja tutkitaan uteliaasti. Suunnitteluun tarttumalla voit harjoitella monia yrittäjyyteen ja yritteliäisyyteen liittyviä taitoja kuten luovaa ongelmanratkaisua sekä sinnikkyyttä.
Valitse tehtävä a) tai b).
a) Suunnittele lasten ja/tai nuorten hyvinvointia tukeva vapaa-ajanviettopaikka. Kenelle se on suunnattu, mitä siellä voi tehdä ja miltä siellä näyttää? Suunnittelemasi paikka voi olla fyysinen tai digitaalinen. Pohdi myös paikan liiketoimintamallia, vastuullisuutta, kestävyyttä ja markkinointia käyttäjille.
b) Suunnittele kaluste, esine tai palvelu, jollainen voisi olla lapsille ja/tai nuorille sopivassa vapaa-ajanviettopaikassa. Miksi juuri suunnittelemasi tuote tekee paikasta erityisen? Kenelle tuote on suunnattu? Pohdi myös tuotteesi hinnoittelua, vastuullisuutta, kestävyyttä ja markkinointia käyttäjille.
Toimi kuin arkkitehti ja muotoilija. Älä tartu heti ensimmäiseen ideaan, vaan tarkkaile, havainnoi ja mieti hetki näkemääsi. Aiheeseen syventyminen voi sisältää erilaista havainnointia, kyselyjä, ideoiden jakamista, testaamista, rakentamista ja muuta toimintaa. Pohdi, voitko hyödyntää kierrätysmateriaaleja työn suunnittelussa ja tekemisessä.
Kilpailutyö
Kilpailutyöhön tulee sisältyä sekä tekstiä että visuaalista materiaalia. Kerro ja näytä, mitä olet tehnyt. Kirjallinen osuus voi olla esimerkiksi tekstidokumentti, esitys tai juliste. Jos haluat, voit liittää kuvia ja/tai kaavioita esitykseen tai julisteeseen. Halutessasi voit tehdä myös erillisen visuaalisen esityksen esimerkiksi sarjakuvan, kuvakollaasin tai videon. Suunnitteluun soveltuu hyvin myös kolmiulotteinen rakentelu ja mallintaminen, jonka tuloksia voi esitellä osana kilpailutyötä.
Kerro kilpailutyössä, millaisia eri vaiheita työn tekemiseen sisältyi sekä miten ajatukset ja ideat tarkentuivat työn tekemisen aikana. Mistä idea sai alkunsa? Mikä onnistui hyvin? Mitä ensi kerralla voisi tehdä eri tavalla? Liitä mukaan myös työn tekemisen aikana syntyneet suunnitelmat, luonnokset ja muut mahdolliset dokumentit. Kerro myös, jos käytit työssä lähteitä tai tekoälyä.
Palauta tiedostot PDF-tiedostona tai kuvatiedostona (JPG tai PNG). Jos kilpailutyösi sisältää videon tai äänitteen, palauta se YouTube-linkkinä.
Lue tarkempi ohjeistus työprosessin kuvauksen tekemisestä ja kilpailutyön palauttamisestaja sekä videon palauttamisesta. Jos kilpailutyö sisältää linkin, tarkista sen toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se selaimessa yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).
Vinkkejä tekemiseen
- Tutustukaa placemaking-prosessiin eli “paikkamuotoiluun”. Lisätietoja saatte esimerkiksi Suomen kulttuuriperintökasvatusseuran artikkelista sekä Luovan placemakingin työkalupakista.
- Käyttäkää apuna muotoiluprosessia, joka auttaa ideoinnissa ja toteutuksessa. Vinkkejä saatte Muotoilupakki -sivustolta sekä kirjoista Matka tuotemuotoiluun – opas opettajalle (pdf), Matka palvelumuotoiluun – opas opettajalle (pdf) ja Muotoiloa! – opettajan opas muotoilukasvatukseen (pdf).
- Voitte tutustua myös teokseen Tehdään kaupunkia! – Arkkitehtuuri monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa
Muotoiluprosessin askeleet:
- Ongelma: etsitään ongelmaa, joka halutaan ratkaista. Uteliaisuus: Huomataan asioita. Otetaan selvää. Tutkitaan aistit avoimena.
- Empatia: Suunnitellaan kaikille. Eläydytään uteliaasti. Tunteet ja tunnelmat mukaan.
- Ideointi: Herätetään keksijän aivot. Tärkeintä on ideoiden määrä sekä hyvä, kannustava ja avoin ilmapiiri.
- Luonnostelu: Luonnostellaan jalostaen ideoita ja yhdistellen niitä. Tärkeintä on ymmärrettävyys, ei työn jälki. Ideat saavat muodon.
- Prototyyppi: Selvitetään, miten suunnitelma toimii käytännössä. Rakennetaan testirata uudelle toiminnalle. Keksitään, miten testata helposti ja nopeasti.
- Testaus: Kutsutaan kaikki käyttäjät mukaan. Kokeillaan yhdessä, miten palvelu toimii. Ratkaisu on jo lähellä.
- Jatkokehittely: Hyödynnetään havainnot ja palautteet. Vielä on monenlaisia mahdollisuuksia kehittää eteenpäin. Kohti parempaa!
- Lanseeraus: On aika olla ylpeä aikaansaannoksista. Lanseeraus näyttelyn tai blogin avulla. Juhlan paikka – koko yleisö mukaan!
- Osallistava arviointi
Tehtävä on kehitetty yhteistyössä Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon kanssa.