V niin kuin vastuullisuus
Ota kantaa yritysten vastuullisuuteen.
Ota kantaa yritysten vastuullisuuteen
Tee a- tai b-tehtävä.
a) Ota kantaa vaateteollisuuden vastuullisuuteen. Voit kirjoittaa pohtivan tekstin tai mielipidetekstin. Jos valitset mielipidetekstin, kirjoita työhösi näkyviin, millaiseen lehteen tai verkkojulkaisuun ajattelet tekstisi sopivan. Otsikoi itse.
Käytä virikkeenä tai aineistona
- Artikkeli: Lihaa ja lentämistä lyödään kuin vierasta sikaa, mutta naisten suosima saastuttava pikamuoti on päässyt vähällä, sanoo tutkija
- Dokumenttisarja: Verta, hikeä ja t-paitoja – Somevaikuttajat selvittävät, mitä paljastuu halvan vaatteen nurjalta puolelta
b) Yritysvastuu eli yritysten yhteiskuntavastuu tarkoittaa, että yrityksen vastuuta sen sosiaalisista, taloudellisista ja ympäristövaikutuksista. Kirjoita pohdiskeleva essee yritysvastuusta.
Voit pohtia esseessäsi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Millaista vastuuta yritysten tulisi mielestäsi kantaa?
- Onko vastuullisuus mielestäsi yrityksille välttämättömyys, mainoslauseita nettisivulla vai jotain muuta?
- Mikä vaikutus vastuullisuudella on yrityksen menestymiseen suhteessa kilpaileviin yritykseen? Voiko vastuullisuus vähentää yrityksen saamaa voittoa tai kannattavuutta?
- Miten vastuullisuus ja yrityksen maine ovat sidoksissa toisiinsa?
- Kenen tehtävä on valvoa yrityksen vastuullisuutta: yrityksen itse, kuluttajan vai viranomaisten?
- Pystyvätkö yritykset oikeasti vastuullisesti toimimalla vaikuttamaan, esimerkiksi kehitysmaiden ihmisoikeuksiin?
Otsikoi itse tai käytä seuraavia:
- ”Yritys on yhtä kuin maineensa”
- ”Vastuullisuus tuottaa hedelmää”
- ”Pakkopullaa vai todellista välittämistä?”