Mielikuvitustalo
Millainen olisi mielikuvituksesi luoma rakennus? Mihin sitä käytettäisiin? Rakenna oma mielikuvitustalosi.
Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä.
Talo, jossa kaikki on mahdollista
Jos voisit rakentaa millaisen tahansa talon, miltä se näyttäisi? Olisiko siinä torneja, kattopuutarha, jännittävä ullakko, liukumäki alakertaan vai oma tuulivoimala? Mieti myös, mihin taloa käytettäisiin: olisiko se asuintalo vai esimerkiksi kauppa, koulu tai hotelli?
Kuvittele olevasi arkkitehti tai rakennusalan ammattilainen ja rakenna mielikuvituksellinen talo esimerkiksi kierrätysmateriaaleista, Legoista, rakennuspalikoista, muovailuvahasta tai vaikkapa pihalta tai metsästä löytyvistä luonnonmateriaaleista. Kerro talostasi ja sen käyttötarkoituksesta piirtämällä tai kirjoittamalla. Voit myös vaihtoehtoisesti kuvata videon (max. 5 min.), jolla kerrot talosta. Työ voi sisältää myös valokuvia.
Apukysymyksiä työn tekemisen tueksi:
- Miltä talo näyttää?
- Asuuko talossa ihmisiä vai käytetäänkö sitä johonkin muuhun?
- Mitä talossa tapahtuu?
- Millaisessa ympäristössä talosi sijaitsee?
- Mitä sellaista talossa on, mitä tavallisissa taloissa ei ole?
- Mikä talossa on kaikista parasta tai hauskinta?
Kilpailutyö
Rakenna mielikuvitustalo ja palauta kilpailutyönä vapaamuotoinen kirjoitus, piirustus tai video, jossa kerrot ja esittelet rakentamasi mielikuvitustalon.
Palauta lisäksi vapaamuotoinen kuvaus kilpailutehtävän tekemisestä. Kuvaus on osa kilpailutyötä. Kerro, mitä materiaaleja käytit talon rakentamiseen, miten rakentaminen onnistui ja mitä opit. Muista myös mainita, jos käytit työssä lähteitä.
Palauta tiedostot PDF-tiedostona ja/tai kuvatiedostoina (JPG tai PNG). Jos kilpailutyösi sisältää videon tai äänitteen, palauta se YouTube-linkkinä. Videon maksimipituus on 5 minuuttia. Jos kilpailutyö sisältää linkkejä, tarkista niiden toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).
Ennen työn lähettämistä lue tarkemmat ohjeet kuvauksen tekemiseen ja kilpailutyön palauttamiseen sekä videon palauttamiseen.
Opettaja, ohjaaja tai huoltaja voi auttaa esi- tai alkuopetuksen oppilasta tehtävän toteutuksessa. Aikuinen voi esimerkiksi kirjoittaa tekstin oppilaan sanelun mukaan tai kuvata oppilaan suunnitteleman videon.
Vinkkejä tekemiseen
- Työskentelyn voi aloittaa pohtimalla, millaisia taloja oli ennen, entä nyt ja millaisia ne voivat olla tulevaisuudessa. Voitte etsiä kuvia erilaisista taloista tai lähteä tutustumiskävelylle päiväkodin tai koulun lähiympäristöön.
- Rakennettu ympäristö on antoisa oppimisympäristö, jota voidaan lähestyä lasten kanssa niin esteettisestä, kulttuurisesta, ekologisesta, teknisestä, historiallisesta, sosiaalisesta kuin yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Ympäristönlukutaitoon, ympäristösuhteen vahvistamiseen ja muihin rakennetun ympäristön kehitykseen tähtääviä toimintaideoita on kirjassa Tehdään kaupunkia – arkkitehtuuri monialaisissa kokonaisuuksissa. Menetelmiä voi mukauttaa eri ikäryhmille soveltuviksi.
- Anna lapsen käyttää mielikuvitustaan ja luovuuttaan vapaasti – mielikuvitustalo voi olla aivan erilainen ja uudenlainen tulevaisuuden talo!