Minä ja robottini
Jos pystyisit rakentamaan itsellesi ihan millaisen robotin tahansa, mitä se osaisi tehdä? Millä tavalla se voisi auttaa sinua ja muita? Suunnittele oma robotti ja kerro ideoistasi.
Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä.
Mihin kaikkeen robotti pystyy?
Jos pystyisit rakentamaan itsellesi ihan millaisen robotin tahansa, mitä se osaisi tehdä? Auttaisiko se joissain asioissa sinua tai esimerkiksi perheenjäseniäsi? Haluaisitko, että robotti olisi myös kaverisi ja ehkä juttelisi kanssasi? Voisiko robotti korvata ihmiskaverin? Voit pohtia myös, mitä robotti ei osaa ja mitä sen kanssa ei voi tehdä. Piirrä, kirjoita tai kuvaa video (max. 5 min.). Voit halutessasi myös rakentaa mallin tai prototyypin robotistasi.
Apukysymyksiä työn tekemisen tueksi:
- Miltä robottisi näyttää?
- Onko robotillasi tunteita?
- Millaisia töitä robotti voisi tehdä tai missä siitä voisi olla apua?
- Tekeekö se asioita itse vai vain käskystä?
- Miten robottia pitää huoltaa, että se pysyisi kunnossa?
- Voiko robotin kanssa tulla ongelmia?
- Miten robotti ja sen valmistaminen vaikuttaa luontoon ja ympäristöön?
Kilpailutyö
Kerro robotistasi haluamallasi tavalla. Voit esimerkiksi piirtää, kirjoittaa tai kuvata videon. Jos rakensit robotin, liitä mukaan valokuvia siitä.
Palauta lisäksi vapaamuotoinen kuvaus kilpailutehtävän tekemisestä. Kuvaus on osa kilpailutyötä. Kerro, mitä materiaaleja käytit robotin rakentamiseen, miten rakentaminen onnistui ja mitä opit. Muista myös mainita, jos käytit työssä lähteitä.
Palauta tiedostot PDF-tiedostona ja/tai kuvatiedostoina (JPG tai PNG). Jos kilpailutyösi sisältää videon tai äänitteen, palauta se YouTube-linkkinä. Videon maksimipituus on 5 minuuttia. Jos kilpailutyö sisältää linkkejä, tarkista niiden toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).
Ennen työn lähettämistä lue tarkemmat ohjeet kuvauksen tekemiseen ja kilpailutyön palauttamiseen sekä videon palauttamiseen.
Opettaja, ohjaaja tai huoltaja voi auttaa esi- tai alkuopetuksen oppilasta tehtävän toteutuksessa. Aikuinen voi esimerkiksi kirjoittaa tekstin oppilaan sanelusta tai kuvata oppilaan suunnitteleman videon.