Unelmien leikkipaikka
Millaisessa paikassa olisi mukava viettää aikaa välitunnilla tai vapaa-ajalla? Millainen paikka innostaisi leikkimään? Suunnittele unelmiesi leikkipaikka tai koulupiha.
Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä.
Toimi kuin arkkitehti ja muotoilija
Arkkitehtuuri ja muotoilu eivät ole vain esineiden valmistusta tai tilojen ja paikkojen rakentamista, vaan ajattelua ja uusien ideoiden kehittämistä. Suunnittelijat käyttävät paljon aikaa erilaisten vaihtoehtojen ja ratkaisujen pohtimiseen. Suunnittelussa mietitään tarkkaan, kenelle suunnitellaan, kysytään kysymyksiä ja tutkitaan uteliaasti. Suunnitteluun tarttumalla voit harjoitella monia yrittäjyyteen ja yritteliäisyyteen liittyviä taitoja kuten luovaa ongelmanratkaisua sekä sinnikkyyttä.
Millainen olisi unelmiesi leikkipaikka tai koulupiha? Millaisia eri alueita tai välineitä siellä voisi olla? Mitä siellä voisi tehdä yhdessä kavereiden kanssa? Keksi ja kuvaile tarkasti. Aiheeseen syventyminen voi sisältää ympäristön havainnointia, keskustelua, ideoiden jakamista, luonnostelua, testaamista, rakentamista ja muuta toimintaa.
Toimi kuin arkkitehti ja muotoilija. Älä siis tartu heti ensimmäiseen ideaan, vaan tarkkaile, havainnoi ja mieti hetki näkemääsi. Pohdi lisäksi, miten leikkipaikan tai koulupihan rakentaminen ja käyttäminen vaikuttaa ympäristöön ja luontoon. Voiko ideasi toteuttaa vielä ympäristöystävällisemmin ja kestävämmin? Miten voit hyödyntää kierrätysmateriaaleja kilpailutyön tekemisessä?
Kilpailutyö
Kilpailutyöhön tulee sisältyä sekä tekstiä että visuaalista materiaalia. Kerro ja näytä, mitä olet tehnyt. Kirjallinen osuus voi olla esimerkiksi tekstidokumentti, esitys tai juliste. Jos haluat, voit liittää kuvia ja/tai kaavioita esitykseen tai julisteeseen. Halutessasi voit tehdä myös erillisen visuaalisen esityksen esimerkiksi sarjakuvan, kuvakollaasin tai videon. Suunnitteluun soveltuu hyvin myös kolmiulotteinen rakentelu ja mallintaminen, jonka tuloksia voit kuvata osana kilpailutyötä.
Kerro kilpailutyössä, millaisia eri vaiheita työn tekemiseen sisältyi sekä miten ajatukset ja ideat tarkentuivat työn tekemisen aikana. Mistä idea sai alkunsa? Mikä onnistui hyvin? Mitä ensi kerralla voisi tehdä eri tavalla? Liitä mukaan myös työn tekemisen aikana syntyneet suunnitelmat, luonnokset ja muut mahdolliset dokumentit. Muista kertoa myös, jos käytit työssä lähteitä.
Palauta tiedostot PDF-tiedostona ja/tai kuvatiedostoina (JPG tai PNG). Mahdollisen videon maksimipituus on 5 minuuttia, ja se tulee palauttaa Youtube-linkkinä. Jos kilpailutyö sisältää linkkejä, tarkista niiden toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se selaimessa yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).
Ennen työn lähettämistä lue tarkemmat ohjeet kilpailutyön palauttamiseen sekä videon palauttamiseen.
Vinkkejä tekemiseen
Suunnittelijan työkaluja:
- Empatia: Suunnitellaan kaikille. Eläydytään uteliaasti. Tunteet ja tunnelmat mukaan.
- Ideointi: Herätetään keksijän aivot. Tärkeintä on ideoiden määrä sekä hyvä, kannustava ja avoin ilmapiiri.
- Luonnostelu: Luonnostellaan jalostaen ideoita ja yhdistellen niitä. Tärkeintä on ymmärrettävyys, ei työn jälki. Ideat saavat muodon.
Käyttäkää apuna muotoiluprosessia, joka auttaa ideoinnissa ja toteutuksessa. Vinkkejä saatte Muotoilupakki -sivustolta sekä kirjoista Matka tuotemuotoiluun – opas opettajalle (pdf), Matka palvelumuotoiluun – opas opettajalle (pdf), Muotoiloa! – opettajan opas muotoilukasvatukseen (pdf).
Voitte tutustua myös teokseen Tehdään kaupunkia! – Arkkitehtuuri monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Tehtävä on kehitetty yhteistyössä Arkkitehtuurimuseon ja Designmuseon kanssa.