Siirry sisältöön

Yhdessä hyvää

Kenelle haluaisitte tehdä hyvää? Miten voisitte hyödyntää ryhmänne jäsenten osaamista? Suunnitelkaa ja toteuttakaa hyvän jakamiseen liittyvä projekti.

Tehtävä kannattaa tehdä ryhmässä, mutta halutessasi voit tehdä projektin myös yksin.

Mitä osaatte ja miten sillä voi tuottaa hyvää?

Yhteistyöllä on mahdollista saada aikaan monenlaisia projekteja. Ideoikaa ja toteuttakaa yhteinen projekti, joka tuottaa hyvää toisille, ja jossa yhdistyvät ryhmänne jäsenten erilaiset osaamiset yhdeksi kokonaisuudeksi. Miettikää ainakin seuraavia:

  • Kenelle haluaisitte tehdä hyvää?
  • Mitä osaisitte tehdä?
  • Tekisittekö hyväntekeväisyystempauksen koulussanne vai koulun ulkopuolella?
  • Pyydättekö mukaan yhteistyöhön toisia luokkia, vanhempia tai koulun yhteistyökumppaneita?
  • Voisitteko tehdä yhteistyötä jonkun lähialueen yrittäjän tai yrityksen kanssa?
  • Paljonko projektin toteuttamiseen tarvitaan rahaa ja mistä sitä saadaan?

Kilpailutyö

Tehkää vapaamuotoinen esitys, jossa kerrotte projektistanne ja sen onnistumisesta. Voitte esimerkiksi kirjoittaa, piirtää, valokuvata ja/tai videoida.

Liittäkää esitykseen tai palauttakaa erikseen vapaamuotoinen kuvaus kilpailutehtävän tekemisestä. Kuvaus on osa kilpailutyötä. Kertokaa, miten suunnittelitte projektin, mitä vaiheita sen toteuttamiseen sisältyi ja mitä opitte.

Palauttakaa tiedostot PDF-tiedostona ja/tai kuvatiedostoina (JPG tai PNG). Jos kilpailutyö sisältää videon tai äänitteen, palauttakaa se YouTube-linkkinä. Videon maksimipituus on 5 minuuttia. Jos kilpailutyö sisältää linkkejä, tarkistakaa niiden toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).

Ennen työn lähettämistä lukekaa tarkemmat ohjeet kuvauksen tekemiseen ja kilpailutyön palauttamiseen sekä videon palauttamiseen.

Opettaja, ohjaaja tai huoltaja voi auttaa esi- tai alkuopetuksen oppilasta tehtävän toteutuksessa. Aikuinen voi esimerkiksi kirjoittaa tekstin oppilaan sanelun mukaan tai kuvata oppilaan suunnitteleman videon.

Jaa sosiaalisessa mediassa