Siirry sisältöön

Pitkään kiertoon 

Kiertotaloudessa kulutus perustuu omistamisen sijasta palveluihin. Suunnittele kiertotalouteen perustuva uusi yritysidea ja tee siitä myyvä esitys.

Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä. 

Kestävää kasvua maapallon ehdoilla 

Kiertotaloudella on tärkeä merkitys luontokadon ja ilmastokriisin pysäyttämisessä. Kiertotaloudessa tuotanto ja kulutus perustuvat omistamisen sijasta palveluihin: jakamiseen, vuokraamiseen ja kierrätykseen. Materiaaleja ei lopuksi tuhota, vaan niistä kehitetään yhä uudelleen uusia tuotteita. Kiertotalous tarjoaa yrityksille mm. mahdollisuuden kehittää liiketoimintaa ja luoda kestävää kasvua.  

Ideoi uusi palvelu, sovellus, tuote tai liikeidea, jonka toiminta perustuu johonkin viidestä kiertotalouden näkökulmasta: 

  • Tuote palveluna: palvelujen tarjoaminen tuotteiden sijaan. 
  • Uusiutuvuus: uusiutuvien ja kierrätettävien materiaalien sekä uusiutuvan energian käyttö tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa. 
  • Jakamisalustat: tavaroiden ja resurssien käyttöasteiden kasvattaminen ja elinkaaren pidentäminen digitaalisilla alustoilla mm. vuokrauksen, myymisen, jakamisen ja uudelleenkäytön myötä. 
  • Tuote-elinkaaren pidentäminen: Tuotteita pidetään alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan mahdollisimman pitkään tai useita käyttökertoja mm. huollon, korjaamisen ja uudelleenvalmistuksen keinoin. 
  • Resurssitehokkuus & kierrätys: materiaali- ja energiatehokkaat ratkaisut, sekä elinkaarensa loppuun tulleiden tuotteiden ja raaka-aineiden takaisinkeräys ja uudelleenhyödyntäminen. 

Lähde: Sitra.fi 

Valitse tehtävä a) tai b): 

a) Pitchaa kiertotalouteen liittyvä yritysideasi. Tee tiivis ja myyvä enintään 1 minuutin pituinen videoesitys sen pääkohdista. Videon tarkoituksena on vakuuttaa mahdolliset sijoittajat sijoittamaan ideaasi. Muista esitellä itsesi ja yrityksesi, ja yritä herättää valitsemasi kohderyhmän mielenkiinto jo heti myyntipuheen alussa. Tuo esiin uuden kiertotalouden ideanne vahvuuksia ja anna konkreettisia esimerkkejä siitä, miten erotut kilpailijoista. 

b) Tee myyvä juliste yritysideasi pääkohdista. Julisteen tarkoituksena on vakuuttaa mahdolliset sijoittajat sijoittamaan ideaasi. Keksi keinoja, jolla saat valitsemasi kohderyhmän edustajan innostumaan yritysideastasi. Tuo esiin uuden kiertotalouden ideanne vahvuuksia ja anna konkreettisia esimerkkejä siitä, miten erotut kilpailijoista. 

Kilpailutyö 

Jos valitsit tehtävän a), palauta pitchausvideo (pituus max. 1 min.). Jos valitsit tehtävän b), palauta juliste. 

Kummassakin tapauksessa palauta lisäksi vapaamuotoinen kuvaus kilpailutehtävän tekemisestä. Kuvaus on osa kilpailutyötä. Kerro, mitä vaiheita työn tekemiseen sisältyi, miten työskentely onnistui ja mitä opit. Muista myös mainita, jos käytit työssä lähteitä tai tekoälyä.  

Palauta tiedostot PDF-tiedostona ja/tai kuvatiedostoina (JPG tai PNG). Jos kilpailutyösi sisältää videon tai äänitteen, palauta se YouTube-linkkinä. Videon maksimipituus on 5 minuuttia. Jos kilpailutyö sisältää linkkejä, tarkista niiden toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).  

Ennen työn lähettämistä lue tarkemmat ohjeet kuvauksen tekemiseen ja kilpailutyön palauttamiseen sekä videon palauttamiseen. 

Vinkkejä tekemiseen 

 

Kilpailutehtävä on kehitetty yhteistyössä Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin kanssa. 

 

Jaa sosiaalisessa mediassa