Pelaa ja opi
Suunnitelkaa peli opetukseen.
Suunnitelkaa peli opetukseen
Työn voi tehdä yksin tai yhdessä.
Tehtävän teema: Yrittäjyys, pelillisyys
Ideoikaa uusi peli, joka innostaa yrittäjyyteen tai yritteliäisyyteen, ja jota voi käyttää opetuksessa. Pelin teema voi liittyä esim. uusien ideoiden kehittämiseen, tulevaisuuden työelämään, kestävään tulevaisuuteen tai vaikuttamiseen.
Yritys Hyvä -kilpailussa yrittäjyys ja yritteliäisyys nähdään seuraavasti:
- ”Yrittäjyys on mahdollisuuksien havainnointia ja niihin tarttumista sekä kykyä muuttaa ideat sellaiseksi toiminnaksi, joka tuottaa taloudellista, kulttuurillista, sosiaalista tai yhteiskunnallista arvoa.
- ”Yritteliäisyys on uutta luovaa, aloitteellista, sitoutunutta, sinnikästä ja tavoitteellista toimintaa.”
Suunnittelemanne peli voi olla esimerkiksi mobiilipeli, lautapeli, ulkopeli, pakohuone tai vaikka toiminnallinen koulu-/kaupunkisuunnistus, jossa siirrytään rastilta toiselle erilaisia tehtäviä suorittaen.
Muistakaa pohtia:
- Minkä ikäisille peli on tarkoitettu? Ketkä ovat pelin kohderyhmä? Peli voi olla myös ikärajaton ja sopia kaikille.
- Mitä tietoja ja osaamista haluat, että peli opettaa? Miten peli kannustaa yrittäjyyteen tai yritteliäisyyteen?
- Teetkö pelistäsi valmiin tuotteen vai vain prototyypin, josta keräät palautetta potentiaalisilta pelaajilta?
KILPAILUTYÖ:
Koostakaa pelin tekemisestä oppimispäiväkirja, joka palautetaan kilpailutyönä. Oppimispäiväkirjassa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan omaa työskentelyä. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, luonnoksia, kuvia, piirroksia, videoita ja valmis peli. Vinkkejä oppimispäiväkirjan ja videon tekoon.
VINKKEJÄ TEKEMISEEN:
- Viisi helppoa askelta oman pelissovelluksen tekemiseen.
- Koululaisen ohjeet lautapelin suunnitteluun.
- Blogikirjoitus pakopelin suunnittelusta. Voit tutustua myös oppaaseen Make Your Escape! – opas pedagogisen pakopelin suunnitteluun (pdf).
OPPIMISTAVOITTEITA:
- Mahdollisuuksien havainnointi ja hahmottaminen sekä niihin tarttuminen
- Luovuus
- Kyky muuttaa ideat toiminnaksi