Yrittäjyys juurtuu kouluun
Kehittäkää koulun työelämälähtöistä ja yrittäjämäistä toimintakulttuuria.
Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä.
Miten kouluun rakennetaan työelämälähtöinen ja yrittäjämäinen toimintakulttuuri?
Luokaa toteutussuunnitelma siitä, miten kouluun saadaan rakennettua työelämälähtöinen ja yrittäjämäinen toimintakulttuuri. Tehkää työelämälähtöisen ja yrittäjämäisen koulun toimintasuunnitelma, vuosikello, strategia tai esimerkiksi lukuvuosisuunnitelma. Valitkaa itse, miten lähtisitte jalkauttamaan toimintaa koulussa. Voitte tehdä suunnitelman kuvitteelliselle koululle tai esimerkiksi harjoittelukoululle.
Miten oppilaille tai opiskelijoille saadaan luotua koulussa ehjä yrittäjyyttä ja työelämätaitoja tukeva koulupolku? Pohdi, mitä tavoitteita ja rakenteita koululla tulisi olla? Entä millainen toiminta lukuvuoden aikana tukisi tavoitteita? Entä mitä työkaluja tai verkostoja koulu tarvitsee? Miten toimintaa ja sen tavoitteellisuutta arvioidaan?
Kilpailutyö
Palauta kilpailutyönä oppimispäiväkirja. jossa esittelet keksimäsi ratkaisun, tuotteen tai palvelun, joka parantaa nuorten hyvinvointia. Oppimispäiväkirjassa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun sekä arvioidaan ryhmän työskentelyä ja mitä on opittu. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: ideoita, luonnoksia ja valmis suunnitelma. Vinkkejä oppimispäiväkirjan tekoon. Kuvaile päiväkirjassa, millaisia vaiheita kilpailutehtävän tekemiseen sisältyi, sekä reflektoi työskentelyä. Kerro myös, jos käytit työssä lähteitä tai tekoälyä.
Palauta tiedostot PDF-tiedostona tai kuvatiedostona (JPG tai PNG). Jos kilpailutyösi sisältää videon tai äänitteen, palauta se YouTube-linkkinä.
Lue tarkempi ohjeistus kilpailutyön palauttamisesta ja videon palauttamisesta. Jos kilpailutyö sisältää linkin, tarkista sen toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se selaimessa yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila).
Vinkkejä tekemiseen
- Muut Yritys Hyvä -materiaalit
- Opinkirjon koulun toimintakulttuurin kehittämiseen liittyviä aineistoja