PopUp-koulu
Järjestäkää PopUp-koulu.
Järjestäkää yhdessä PopUp-koulu
Järjestäkää PopUp-koulu. PopUp-koulussa koulu täyttyy yhden päivän ajan työpajoista, joissa työpajan opettajana voi toimia kuka vain yksin, kaksin tai ryhmissä. Myös yhteistyökumppaneiden osaamista kannattaa hyödyntää ja pyytää heitäkin pajaohjaajiksi. Kaikki saavat luoda itselleen haluamansa päivän valitsemalla työpajoista kiinnostavimmat ja osallistua niihin.
Valitkaa a- tai b-vaihtoehto.
a) Järjestäkää PopUp-koulupäivä harjoittelukouluun. Hyödyntäkää PopUp-koulun verkkotyökalua sen toteuttamisessa. Innostakaa oppilaita työpajojen ohjaajiksi yksin tai parin kanssa. Myös oppilaiden vanhempia ja koulun yhteistyökumppaneita voi kutsua työpajojen ohjaajiksi. PopUp-koulun organisointia helpottaa PopUp-koulun verkkotyökalu, hyödyntäkää sitä. Kurkatkaa esimerkiksi Arabian peruskoulun PopUp-koulupäivän sisältöjä, jotka ovat oppilaiden kehittämiä.
b) Osaatko blogata, kokata tai opiskella tehokkaasti? Olisiko opiskelijatovereillasi enemmän osaamista kuviksen, musiikin tai liikunnan opettamiseen? Teillä kaikilla on erilaisia taitoja ja kiinnostuksen kohteita. Voisitteko opettaa niitä toisillenne? Järjestäkää opiskelijoiden PopUp-koulu, jossa yhden päivän ajan tarjolla on erilaisia työpajoja, joiden ohjaajina on opiskelijat yksin tai yhdessä parin kanssa. Kutsukaa myös laitoksenne henkilökunta osallistumaan! Innostuisiko myös didaktikot jakamaan esimerkiksi harrastusosaamisistaan, vaikkapa valokuvausta tai kirjansidontaa? PopUp-koulussa esille tulee myös koulun ulkopuolella opittu!
Koostakaa oppimisfestivaaleistanne portfolio eli näytekansio, joka toimii kilpailutyönä. Portfoliossa kerrotaan työn etenemisestä alusta loppuun. Siihen kootaan työn toteuttamisen aikana syntyneitä tuotoksia: suunnitelmia, toteuttamista, valokuvia (kuvausluvat) ja vaikkapa haastatteluja ohjaajilta, osallistujilta ja opettajilta. Vinkkejä portfolion ja videon tekoon.
Muistakaa laittaa työhönne nimenne, oppilaitoksenne nimi sekä kilpailusarja ja tehtävän nimi (Sarja O, ryhmätyö: PopUp-koulu.)
VINKKEJÄ TEKEMISEEN
Ennen oppimisfestivaalin suunnittelua ja toteuttamista voitte katsoa toteutuneita oppimisfestareita PopUp-koulu -sivustolla, jota voi käyttää verkkotyökaluna sen toteuttamisessa. Kurkatkaa myös videot: PopUp-koulu: oppilaat ja PopUp-koulu: opettajat.
Sopivan työpajan ideoinnissa kannattaa huomioida ainakin seuraavat seikat:
- Onko työpajan nimi vetävä, hauska, sisällöstä kertova?
- Mitä työpajassa tehdään?
- Kuinka monta oppilasta työpajaan voi osallistua kerrallaan?
- Toteutatko työpajan itsenäisesti vai yhdessä parin kanssa tai pienryhmässä?
- Mitä tarvikkeita työpajan pitämiseen tarvitaan?
- Vaatiiko työpaja tilalta vaatimuksia eli tuleeko toimintaa varten olla esim. ulkona?