Siirry sisältöön

Miten yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan?

Löydä yrityksen kohderyhmä ja tee sille kohdennettu somemainos.

Tehtävän voi tehdä yksin, parin kanssa tai ryhmässä.

Oletko huomannut, että etsittyäsi tietoa jostain tietystä asiasta, alkaa somekanavillasi näkyä kyseiseen aiheeseen liittyviä mainoksia? Jokainen klikkauksesi ja nettisivuvierailusi jää talteen, ja tietoja käytetään hyväksi somemarkkinoinnissa. Netin hakuhistorian perusteella yritykset poimivat indikaattoreita käyttäjästä: tällaisia ovat esimerkiksi asuinpaikkakunta tai ikä sekä somessa valitut kiinnostuksen kohteet. Markkinoijia kiinnostavat esimerkiksi mitä merkkejä seuraat, mistä kaupoista tilaat ja mitkä mainokset ohitat. Nettikäyttäytymisesi perusteella sinut luokitellaan erilaisten tuotteiden ja palveluiden kohderyhmään ja saat niistä sinulle kohdennettua mainontaa.

Mainosten kohdentaminen juuri oikeille asiakkaille on mahdollista keräämällä henkilökohtaista dataa. Markkinointidatalla tarkoitetaan tietoa, jota yritykset keräävät asiakkaidensa tai potentiaalisten asiakkaidensa käyttäytymisestä ja mieltymyksistä. Tämä tieto auttaa yrityksiä ymmärtämään, mistä ihmiset ovat kiinnostuneita ja miten he voivat paremmin tarjota tuotteitaan tai palveluitaan heidän tarpeidensa mukaisesti. Lainsäädäntö kuitenkin velvoittaa nettisivuja kysymään käyttäjältään, mihin heidän tietojaan saa käyttää.

Sosiaalisen median ja hakukoneiden takana olevat yritykset myyvät kerättyä dataa eteenpäin ja tarjoavat työkaluja datan analysointiin, jotta mainosten kohdentaminen onnistuu.

Esimerkkinä tästä on Google Analytics, jonka keräämän datan avulla Google yhdistää käyttäjiinsä näiden mielenkiinnonkohteita. Täysi-ikäiset voivat nähdä Googlen päätelmät käyttäjästä osoitteessa Adssettings.google.com. Mikäli datankeruuta ei ole sallinut tai on alaikäinen, dataa ei kerätä. Kuitenkin ”personoimattomaankin” sisältöön Google käyttää muun muassa käyttäjänsä viimeisimpiä selaus- ja sijaintitietoja. Kohdennetulta markkinoinnilta on siis hyvin hankalaa välttyä.

TEHTÄVÄ:

Valitse oheisesta liitteestä Yritykset joku kuvitteellinen yritys markkinointitehtäväsi aiheeksi. Tehtävään voi osallistua myös Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa toteutetulla omalla yrityksellä.

Mieti yrityksen mahdollisia kohderyhmiä ja sitä, minkälaisia tietoja yritys tarvitsee, jotta somemarkkinointi kohdistuisi oikein. Yrityskortteihin on jo lisätty esimerkinomaisesti joitakin ajatuksia mahdollisista kohderyhmistä.

Käytä apunasi  Ajatuskarttapohjaa. Kun kaikki ajatuskartan kohdat on täytetty, suunnittele ja tee  somemainos valitsemallesi yritykselle. Mainos voi olla piirros, valokuva tai video (max. 1 min).

Lue artikkeli markkinoinnin analytiikan tulevaisuudesta. Pohdi somemarkkinoinnin herättämiä ajatuksia lyhyessä esseessä.

“Tekoäly vie markkinoinnin työpaikat? Totta vai tarua: viisi väitettä markkinoinnin tulevaisuudesta”. Johanna Frösén. Aalto-yliopiston uutiset. 9.10.2023.

Kilpailutyö on kaksiosainen: 

Mainos, joka voi olla piirros, valokuva tai video.

Lyhyt essee somemarkkinoinnin herättämistä ajatuksista.

Liitä työhän mukaan vapaamuotoinen kuvaus työn tekemisestä. Kuvaus on osa kilpailutyötä. Kerro, mitä vaiheita työskentelyprosessiin sisältyi, miten työskentely onnistui ja mitä opit. Kuvaile myös, miksi juuri tällainen mainos? Miten tähän ratkaisuun päädyttiin? Mikä on kohderyhmä? Muista myös mainita, jos käytit työssä lähteiden lisäksi tekoälyä.

Video  palautetaan YouTube-linkkinä. Videon maksimipituus on 1 minuutti. Jos kilpailutyö sisältää linkkejä, tarkista niiden toimivuus kopioimalla linkin osoite ja avaamalla se yksityisessä ikkunassa (Incognito-tila). Palauta tekstitiedostot ensisijaisesti PDF-tiedostona.  

Ennen työn lähettämistä lukekaa tarkemmat ohjeet kuvauksen tekemiseen ja kilpailutyön palauttamiseen sekä videon palauttamiseen

Tehtävä on kehitetty yhdessä Aalto-yliopisto Juniorin kanssa.

 

Jaa sosiaalisessa mediassa